Hybridbuss trafikerar Hammarö

denna bussen fick jag åka med till karlstad halv 6 imorse, snacka om förvånad haha

 

Under veckorna 44 - 47 kommer en hybridbuss att gå i ordinarie linjetrafik på Hammarö. Swebus kommer mäta bränsleförbrukning och utsläpp, mätningar som sedan ska ligga till grund för upphandling av nya bussar. Bussen är en Volvo av typen 7700 Hybrid som drivs av en dieselmotor och en elmotor. Den ska enligt Volvo dra cirka 30 procent mindre bränsle och samtidigt minska utsläppen med 40 – 50 procent. Detta uppnås med hjälp av att elmotorn accelererar bussen till cirka 20 km/tim där sedan dieselmotorn tar över. När föraren bromsar, laddas batterierna och ger ny kraft till elmotorn.

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)
URL/Bloggadress:
Kommentar:

Jag heter Linda och bor i karlstad. jag har asperger syndrom och har fått gå i särklass under hela grund o gymnasie perioden, men bara för det är jag inte efterbliven, utan snarare ett glatt o livsnjutande exempel. Jag har pluggat målerilinje på Geijersskolan i ransäter. Jag gillar att syssla med japanskpopkultur såsom musik, besöka konvent då jag oftast är funkionär eller maid i cafe. annars är det skönt o slappa o lyssna på spotify eller hem till nån man känner. Målar också mycket under namnet ladylinda.

bloglovin

ladylinda

ladylinda

www.cocoo.se -